キリスト教における正統と異端の問題について。
ローマ帝国がキリスト教を公認したことで、教義の統一が求められるようになり、異端への弾圧が始まった。異端かどうかを判断する基準となったのは、ニカイア公会議などで決められた基本信条である。
This summary explains the issue of orthodoxy and heresy within Christianity.
When the Roman Empire recognized Christianity, there was a demand for unified doctrine, leading to the persecution of heresies. The criteria for determining heresy were the fundamental creeds established at councils such as the Council of Nicaea.
初めに、ユダヤ教からの伝統でも異端概念はあった。キリスト教が大きくなると、意見の違いから暴力的な弾圧が起こるようになった。
In the beginning, the concept of heresy existed in the Jewish tradition as well. As Christianity grew larger, differences in opinion led to violent persecution.
コンスタンティヌス帝はキリスト教内の争いを調停しようとした。2回のニカイア公会議で、三位一体説が正統、アリウス派が異端と決められた。
Emperor Constantine tried to mediate disputes within Christianity. At the two Councils of Nicaea, the doctrine of the Trinity was declared orthodox, and Arianism was declared heretical.
三位一体とは、父なる神、子なる神キリスト、聖霊の三つの側面が一体であるという教えである。アリウス派はキリストを創造された存在とみなし、異端とされた。
The Trinity refers to the teaching that the three aspects of the Father God, the Son God Christ, and the Holy Spirit are one. The Arians, who viewed Christ as a created being, were declared heretical.
その後、ニカイア信条などの基本信条に従わない教えは異端視され、アタナシウス派以外は禁止された。異端は帝国外に活路を見出した。
Afterwards, teachings that did not conform to the fundamental creeds such as the Nicene Creed were considered heretical, and all except Athanasianism were banned. Heresies found refuge outside the empire.
権力と結びついたキリスト教は異端を排斥し、ヨーロッパ文明の主流となった。しかし異端概念は学問の発展を阻害する側面もあった。
By aligning with power, Christianity suppressed heresies and became the mainstream of European civilization. However, the concept of heresy also had an aspect of hindering the development of scholarship.