Youtube動画で英語学習ブログ

ジャンルは英語、自己啓発、メイク、バラエティ、勉強法など。著者はTOEIC850。

要約 アドルノ 啓蒙の弁証法 野蛮と啓蒙の本質 

www.youtube.com

アドルノ Dialectic of Enlightenment

この倫理の授業では、フランクフルト学派の重要な哲学者テオドール・アドルノについて解説されています。アドルノの生涯、思想、代表作『啓蒙の弁証法』などが詳しく説明されています。アドルノはホルクハイマーと共に「啓蒙」による合理性の究極的な行き着く先が新しい野蛮さ(ナチズムなど)であることを指摘し、理性と個人の自由の関係を問うた哲学者です。

This ethics class describes Theodor Adorno, an important philosopher of the Frankfurt School. Adorno's life, thoughts, and major work, Dialectic of Enlightenment, are explained in detail. Adorno was a philosopher who, along with Horkheimer, pointed out that the ultimate destination of rationality through the "Enlightenment" was a new barbarism (such as Nazism) and questioned the relationship between reason and individual freedom.

 

00:00 - 01:06 
アドルノの生い立ちと年齢を紹介。ユダヤ系の裕福な家庭に生まれ、母親と祖母が歌手、父親がピアニストだった。音楽の才能に恵まれていた。
フランクフルト学派の仲間と同じくユダヤ系で、後に亡命を余儀なくされる環境にあった。

00:00 - 01:06 
Adorno's background and age. Born into a wealthy Jewish family, his mother and grandmother were singers and his father was a pianist. He was blessed with musical talent.
Like his fellow members of the Frankfurt School, he was Jewish, an environment that later forced him into exile.

01:06 - 02:10
大学で哲学、音楽、心理学など多岐にわたる分野を学び、クラカウアー、フロム、ベンヤミンなどと出会う。特にベンヤミンからは大きな影響を受けた。
当時の知的な交流から、社会研究所への関わりの糸口も見え始める。

01:06 - 02:10
He studied a wide variety of fields at university, including philosophy, music, and psychology, where he met Kracauer, Fromm, and Benjamin. Benjamin, in particular, had a profound influence on him.
Through intellectual exchanges at the time, he began to see clues to his involvement with the Institute for Social Research.

02:10 - 03:15
ホルクハイマーのゼミで学び、哲学の学位論文を書く。一方で本命は作曲家を目指し、作曲の勉強も続けていた。
哲学と音楽の両方を追求し、後の思想にも大きな影響を与えた。

02:10 - 03:15
He studies in Horkheimer's seminar and writes his dissertation in philosophy. On the other hand, his main ambition was to become a composer, and he continued his studies in composition.
His pursuit of both philosophy and music had a profound influence on his later thought.

 

03:15 - 04:21
1928年頃から社会研究所のメンバーと密接に関わり、1938年に正式に加わる。教授資格論文でも苦労する。
ナチス政権下で教授資格を剥奪されるなど、当時の政治状況の影響を受ける。

03:15 - 04:21
He became closely involved with members of the Institute for Social Research around 1928 and officially joined in 1938. He also struggled with his professorship dissertation.
Affected by the political situation of the time, including being stripped of his professorship under the Nazi regime.

04:21 - 05:25 
キルケゴールについての教授資格論文で教授資格を得る。しかし1933年にナチスにより剥奪される。
キルケゴールの思想に共鳴し、理性万能主義への批判的視点を持つ。

04:21 - 05:25 
Receives professorship with a professorship thesis on Kierkegaard. However, he was stripped by the Nazis in 1933.
He resonates with Kierkegaard's ideas and takes a critical view of rational universalism.

05:25 - 06:29
亡命先のイギリス、アメリカを経て、1938年にニューヨークの社会研究所に正式に参加する。
ホルクハイマーの招きで渡米し、厳しい政治状況下で活動の場を移す。

05:25 - 06:29
After exile in England and the United States, he formally joins the Institute for Social Research in New York in 1938.
Moved to the U.S. at Horkheimer's invitation and shifted his activities under difficult political conditions.

06:29 - 07:33
アメリカのデータ重視の研究スタイルに苦労しつつ、ロサンゼルスに移り、ホルクハイマーと『啓蒙の弁証法』の執筆に着手する。
ヨーロッパとの文化的違いに直面しながらも、重要な著作の創作期に入る。

06:29 - 07:33
While struggling with the data-oriented research style of the U.S., he moves to Los Angeles and begins working with Horkheimer on "Dialectic of Enlightenment".
Facing cultural differences with Europe, he enters the creative phase of this important work.

07:33 - 10:47
啓蒙の弁証法』の中心テーマは、啓蒙による理性の行き着く先としての新しい野蛮さ(ナチズムなど)である。
古代から近代への啓蒙の歩みを振り返り、理性が新しい抑圧につながる危険性を説く。

07:33 - 10:47
The central theme of Dialectics of Enlightenment is the new barbarism (e.g. Nazism) as the destination of reason through enlightenment.
The course will review the progress of the Enlightenment from ancient to modern times and explain the dangers of reason leading to new forms of oppression.

10:47 - 11:52
ドイツに帰還後、フランクフルト大学で教授となり、社会研究所の所長を務める。1960年代の学生運動で学生から反発される。
社会批判の立場から、過激な学生運動の実践を批判し、対立が生じる。

10:47 - 11:52
After returning to Germany, became a professor at the University of Frankfurt and director of the Institute for Social Research; opposed by students during the student movement of the 1960s.
From a position of social criticism, he criticizes the practices of the radical student movement, resulting in conflict.

 

11:52 - 終了
1969年にスイスで65歳の若さで死去する。ホルクハイマーよりも早い死去だった。
晩年まで積極的に活動し、フランクフルト学派の中心的存在として重要な役割を果たした。

11:52 - End
Dies in Switzerland in 1969 at the age of 65. His death was earlier than that of Horkheimer.
He remained active until his later years and played an important role as a central figure in the Frankfurt School.